Så enkelt fikk Brian 1800 kr tilbake etter forsinket flyreise

Fylte ut et enkelt skjema. Resten ordnet Flyhjelps juridiske eksperter.

De aller fleste av oss har opplevd forsinkelser, kanselleringer, tapt bagasje eller andre problemer i forbindelse med flyreiser. Mange vet også at man kan ha krav på økonomisk kompensasjon i slike tilfeller.

Det er imidlertid ytterst få som faktisk benytter seg av muligheten til å kreve erstatning fra flyselskapene. Det er kanskje ikke så rart ettersom selskapene ofte unnlater å informere om passasjerenes rettigheter, og det i tillegg er krevende å komme seg gjennom skjemaveldet.

Tidligere i år opplevde Brian (30) alle flypassasjeres mareritt. Flyet som skulle ta ham fra Bremen til Oslo, kom aldri videre fra Brussel, og Brian måtte derfor vente på neste avgang dagen etter.

Lot Flyhjelp ta jobben overfor flyselskapet
Flyselskapet ordnet hotell og mat, men Brian mente at han kunne ha krav på en kompensasjon i tillegg.

– Jeg hadde aldri giddet å søke om kompensasjon fra flyselskapet selv, men i mitt hjemland Danmark er det vanlig å overlate jobben til Flyhjelp, forteller Brian.

Den 30 år gamle dansken som er bosatt i Norge, gikk inn på Flyhjelps hjemmeside og fylte ut et skjema med opplysninger om flyturen. Det tok ikke lang tid før han fikk svar fra en av Flyhjelps juridiske rådgivere om at de ønsket å ta saken hans.

Flyhjelp ba om litt mer dokumentasjon, men ellers brukte Brian minimalt med tid på klagen. Etter noen uker fikk han den gledelige beskjeden om at han ville få utbetalt ca 1800 norske kroner på grunn av forsinkelsen.

– Flyhjelp er helt klart en tjeneste jeg vil bruke igjen, og jeg anbefaler den til andre i samme situasjon. Det er vanskelig å ta slike saker med flyselskapene selv, og det var veldig greit å kunne overlate jobben til folk med juridisk kompetanse, sier Brian.

Har du vært i samme situasjon som Brian? Ta kontakt med Flyhjelps eksperter her!

Inntil 5550 kroner per passasjer.
Flyhjelp er en tjeneste som har hjulpet tusenvis av flyreisende. I Danmark er Flyhjelp godt kjent og er blitt omtalt i en rekke medier. Nå har tjenesten også åpnet for å føre saker for norske flypassasjerer.

– Flyselskapene har en plikt til å informere passasjerene om deres rettigheter når en flytur ikke forløper som planlagt. Denne informasjonsplikten overholdes sjeldent i praksis, sier Gustav Frederik Thybo, direktør hos Flyhjelp.

Dersom du tror du kan ha krav på kompensasjon, trenger du bare å fylle ut et enkelt skjema på Flyhjelp.no med informasjon om reisen. Deretter tar Flyhjelps jurister saken direkte med flyselskapet.

Du kan kreve erstatning for flyreiser tre år tilbake i tid, og kompensasjonen kan komme helt opp i 5500 kroner per passasjer i reisefølget.

– Vi opplever ofte at flyselskapet ikke ønsker å utbetale kompensasjonen som passasjerene har rett til etter det gjeldende regelverket. De trekker saken ut i langdrag, henviser til feil paragrafer og dekker seg under forklaringer som at det var dårlig vær på avgangstidspunktet, selv om andre fly lettet som normalt, forteller Thybo.

Ifølge Flyhjelps hjemmeside vinner passasjerene likevel frem i 92 prosent av tilfellene når en Flyhjelps eksperter fører saken.

Hvis klagen ikke skulle resultere i kompensasjon, betaler du ingenting for Flyhjelps saksbehandling og arbeid. Det påløper imidlertid et salær som trekkes fra kompensasjonen dersom saken vinnes.

Klikk her for å få hjelp av Flyhjelps juridiske eksperter til å kreve inn kompensasjon fra flyselskapet!

Kommentarer er stengt.